Kun je hyperventilatie-aanvallen krijgen van astma?

Ik heb last van astma en nu heb ik het zo benauwd dat ik het gevoel heb dat mijn hart op hol slaat en ik geen adem kan halen... is dit een hyperventilatie-aanval door mijn astma?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
6.5K

Het beste antwoord

Bij een astma-aanval kun je het ook tot stikkens toe benauwd krijgen. Kenmerkend is meestal dat inademen makkelijk gaat, maar dat uitademen moeite kost - waardoor je minder zuurstof kunt opnemen, minder zuurstof in je bloed krijgt en juist daardoor gaat hyperventileren om toch nog wat zuurstof binnen te krijgen - dus ja, hyperventileren door een astma-aanval is goed mogelijk, maar die aanval moet gestopt worden.
Lukt het om je astmamedicijnen binnen te krijgen? Als dat niet lukt, bel dan je huisarts voor overleg wat je het beste kunt doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dikke plus!

Andere antwoorden (2)

Astma is voor een groot deel al een gevolg van stress, het andere deel is aangeboren en/ of omstandigheden.
Hyperventilatie is het gevolg van een panieksituatie, er gaat een soort van allarm af in je lichaam, waardoor je verkeerd gaat ademen en dat veroorzaakt weer de aanval van de hyperventilatie.
Dus ja, je kunt het krijgen van je astma aanval en dat is dubbel vervelend, probeer er achter te komen waarom je op dat moment stress krijgt, daar ligt voor jou de oplossing.
En dan is er nog de techniek, bij hyperventilatie even in en uitademen in een flinke zak.
Dan zakt de aanval snel af.
Leef met astma een zo regelmatig mogelijk leven en laat je leven zo min mogelijk beinvloeden door je astma, je kunt er overheen groeien.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Klopt niet helemaal: hyperventileren bij astma kan een noodgreep van je lijf zijn om toch nog genoeg zuurstof binnen te krijgen, het klassieke in een zakje ademen maakt het in dit geval alleen maar erger omdat je die extra zuurstof niet binnen krijgt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja Hippo, zo heb ik het nog niet bekenen, ik had alleen maar gedacht de hyperventilatie aanval te stoppen, maar net wat je al zegt, dan heb je nog minder lucht.
Ja, dat kan.
Veel mensen met astma hebben soms de neiging tot hyperventileren. Dat is een lastig fenomeen omdat de klachten moeilijk van astma te onderscheiden zijn.

Hyperventilatie is te veel en te diepe ademhaling dan noodzakelijk is. Dit kan gepaard gaan met duizeligheid en tintelingen.
Hyperventilatie kan leiden tot astmatische klachten door prikkeling van de luchtwegen, maar is soms ook een eerste verschijnsel bij een astmatische aanval.

Het gebruik van een piekstroommeter kan helpen om deze twee fenomenen van elkaar te onderscheiden.